Gezond blijven eten, ook als je eetlust minder wordt
14 juni 2021 

Gezond blijven eten, ook als je eetlust minder wordt

Misschien merk je het ook: met het ouder worden verandert onze smaak. Hierdoor heb je lang niet altijd zin in eten. Dan is het niet altijd makkelijk om voldoende en gezond te eten. Wij geven je handige tips.

Eet slim en blijf in beweging

Goede voeding en in beweging blijven is belangrijk om je spierkracht en conditie te behouden. Als je merkt dat je minder ver kunt lopen dan voorheen, dan is het verstandig om te kijken wat en hoeveel je eet. Je spieren hebben namelijk de juiste voeding nodig om sterk te blijven. Wil je weten of je nu goed eet en wat je kunt verbeteren? Doe dan deze test.

We willen je niet bang maken maar onderzoek laat zien dat veel ouderen ondervoed zijn zonder dat ze zelf in de gaten hebben. Heb je weinig eetlust, zitten je kleren ruimer en ben je drie kilo afgevallen? Wees dan alert op ondervoeding en vraag bij zorgen om advies. Wat je zelf kan doen is het eten van eiwitrijke maaltijden en tussendoortjes. In de volgende producten zit veel eiwit: vlees, vis, kip, ei, noten, kaas en melkproducten. Combineer dit met vezelrijke producten als groenten, fruit, zilvervliesrijst, en volkorenbrood. Combineer deze gezonde producten met beweging en je zorgt goed voor je spieren.

Handige tips voor een kleine eetlust

Is je eetlust niet zo groot en wil je zorgen dat je toch voldoende eet? Dan hebben we een paar handige tips voor je:

  • Verdeel je maaltijden over de dag en neem een tussendoortje bij de koffie.
  • Je mag gerust 1,5 tot 2 liter per dag drinken. Kies dranken die niet zo zwaar vallen en voedingsstoffen bevatten zoals melk, vruchtensap en ontbijtdranken.
  • Zet een schaaltje met nootjes ‘voor het grijpen’ op tafel. Je zult zien dat je ze ongemerkt toch op eet.
  • Probeer eens nieuwe gerechten uit. Verras jezelf met nieuwe smaken.
  • Maak je maaltijd tot een gezellig moment. Dus dek de tafel, steek de kaars aan en zet een muziekje op.
  • Een korte wandeling vooraf wekt je eetlust op.
  • Tenslotte, nodig iemand uit om te komen eten. Als je langer tafelt met een ander, eet je ongemerkt meer en het is gezellig.

Lekkere en gezonde recepten

Het is niet altijd eenvoudig om elke dag een complete maaltijd op tafel te toveren.  Een beetje inspiratie kan soms helpen en die vind je hier.
Afuk heeft het receptenboek Sline in it Ferline uitgebracht met Friese recepten en verhalen van vroeger.  Het bijzondere aan dit boek is dat de recepten zijn aangepast zodat ook iemand met smaakverlies weer kan smullen als vroeger. Dit boek kan je kopen in de Verswinkel van Sûnenz of bestellen bij Afuk.

Tip

Kom je er zelf niet uit of heb je vragen? Neem dan contact op met de gespecialiseerde verpleegkundige van ZuidOostZorg. Zij helpt je verder, geeft tips en brengt je eventueel in contact met een diëtist voor advies.

Over de schrijver
Reactie plaatsen